Coraz częściej historia staje się obiektem sporów, a nie porządnego badania naukowego. Istniało silne przekonanie, że podręcznik do liceum powinien mieć charakter encyklopedyczny i dawać młodym czytelnikom wszystkie niezbędne informacje.

Główne cele podręcznika do historii

Dobry podręcznik powinien mądrze:

  • poprowadzić czytelnika do rozwiązania problemu,
  • zainspirować go do poszukiwania,
  • przekonać do pogłębionego procesu czytania,
  • zachęcić do poszukiwania odpowiedź na pytana.

Kto może właściwie napisać podręcznik do historii?

Podręcznik powinien pisać specjalista z długoletnim stażem. Wiedza autora jest czymś, co gromadził przez lata. On wie, co może zrobić, aby zainteresować i zaintrygować osobę, która sięga po książkę, a nawet zadowolić osobę. Jest to kluczowa zasada współczesnego początku XXI wieku.

Co różni podręcznik od encyklopedii?

Rzeczywiście, podręczniki są prawie nieporównywalne z encyklopediami internetowymi lub masowymi bazami danych artykułów naukowych, do których dostęp można uzyskać za pomocą kilku kliknięć. Nie grozi nam jednak nagła śmierć papierowych książek. Czytanie elektronicznych podręczników utrudnia przyswajanie wiedzy w nich zawartej (zostało to udowodnione przez badania), i to właśnie ta wiedza staje się główną motywacją do ekspozycji na tradycyjne podręczniki. Szczególnie ma to znaczenie dla młodych ludzi.

Jak korzystać z podręcznika do historii?

W większości przypadków lektura powinna pomóc uporządkować wiedzę zdobytą podczas lekcji, aby pomóc w przygotowaniu się do sprawdzianów i egzaminów. Zazwyczaj pilni uczniowie sięgają po swoje podręczniki na kilka tygodni przed rozpoczęciem zajęć.

Lektura podręcznika i znaczenie faktu

Czytelność podręcznika jest ważna. Jak wszyscy wiemy, język nie może być dziecinny, ponieważ ostatecznie mamy do czynienia z prawie dorosłym człowiekiem, który ma już pewną znajomość języka. Dzisiejsi uczniowie to ludzie, którzy już otrzymali nieco inne wykształcenie, inaczej myślą i inaczej czytają. Język podręczników powinien być dostosowany do ich potrzeb. Nawet tom napisany w najpiękniejszym i kwiecistym języku polskim, jeśli zawiera niesprawdzone dane, zrobi więcej szkody niż pożytku. Historia, choć zanurzona w przeszłości, jest dynamiczną i rozwijającą się dyscypliną naukową, co podręczniki do liceum powinny uwzględniać. Naukowcy wysuwają nowe argumenty, które zmuszają nas do spojrzenia na pewne fakty w zupełnie inny sposób.

Szkoła zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com